Evo - malý robot s velkou osobností
Chcete srandovního
robota na ovládání, co se vejde do kapsy? Rádi byste přitáhli děti k
informatice? Baví vás nové technologie a chcete si
vyzkoušet programování? Začněte s Ozobot Evo, ten zvládne klidně všechno najednou a ještě víc. Jde o promyšlenou
výukovou pomůcku, vhodnou
pro zájmové i školní vzdělávání napříč předměty i stupni. Malý bot je nadupaný funkcemi, diodami, reproduktory a senzory, přesto jeho baterie vydrží celou vyučovací hodinu. Umí sledovat vodicí čáry a vykonat zakódované příkazy nakreslené na papíře, nebo provede všechno podle jednoduše vytvořeného skriptu, který
sami naprogramujete v intuitivních Ozobot Blockly nebo Ozobot Editoru. Zní to složitě? Vůbec z toho nemusíte mít strach.
Ovládání je snadné a s přehledem ho zvládnou už 8leté děti i dospělí, kteří se drobné elektronice raději vyhýbají. A na ty vůbec nejlehčí úkoly si troufají i předškoláci! Už od toho nejnižšího věku tak můžete rozvíjet jejich kreativitu, kritické myšlení, schopnosti pracovat v týmu, kódovat a řešit problémy.
Vše, co do začátků programování potřebujete
Ve startovací sadě najdete vedle robota Evo i
soubor aktivit, které vám pomohou do tajů programování hladce proniknout. Nechybí ani
set 5 omyvatelných fix, abyste se rovnou mohli pustit do kreslení barevných kódů a vlastních spletitých drah. Šířka stopy popisovačů je přizpůsobená přímo senzorům malého bota. Ten se tak lépe orientuje na vašich trasách a odbočkách a nevyžaduje tak častou kalibraci. Tato minimální výbava, bez které se na začátku neobejdete, je dodávána pěkně pohromadě
v prostorném pouzdře na zip.
STEM výuková pomůcka pro moderní školy
Evo kreativně představí svět robotiky, informatiky a programování žákům a studentům základních, středních i vysokých škol. V ČR je Ozobot
velmi oblíbenou STEM pomůckou pro moderní výuku polytechnických oborů. STEM je koncept zaměřený na čtyři obory – přírodní vědy (Science), technologie (Technology), techniku (Engineering) a matematiku (Mathematics). Nehledejte však za ním klasický způsob vzdělávání.
Cílí naopak na řešení výzev reálného světa a klade důraz na kritické a kreativní myšlení. Uživatelsky přívětivý Ozobot je pro tento typ výuky ideální. Představte si například, jak malý robot počítá projeté křižovatky či pro žáky náhodně vybírá čísla a matematické operace, které s nimi mají provést. Nebo jak o hodině biologie cestuje nakresleným schématem dýchací soustavy člověka a pomáhá dětem pochopit tento základní fyziologický proces.
Ani kreativita ale nezůstává stranou – při kreslení vodicí linie a ozokódů můžete popustit uzdu fantazii, popř. Ozobota vybavit vlastními kulisami a kostýmy. I proto bychom se nebáli označit Ozobota za pomůcku patřící spíše do
STEAM konceptu vzdělávání. Ten kromě výše uvedených předmětů
navíc klade důraz i na umění (Arts), a to nejen výtvarného, hudebního či dramatického. Může sem patřit i schopnost ovládat jazyk, formulovat myšlenky a přesvědčivě je prezentovat. Součástí lekcí s Ozobotem může být i diskuze, během které žáci své kroky vysvětlí, popíší problémy, které museli řešit, a způsoby, jenž vedoucí ke splnění úkolu.
Množství témat, které z jednotlivých oborů dokážete s robůtkem pokrýt, je nesmírně široké. A dobře si toho všímá i odborná veřejnost, která Ozobota ověnčila
několika prestižními oceněními v oblasti vzdělávání a technologií.
Dva způsoby programování
Jak už bylo zmíněno, děti i dospělí mohou kódovat Ozobot Evo dvěma způsoby. Pro začátek vám
k programování stačí fixy a papír. Vaším úkolem bude nakreslit pro robota vodící černé linie, které by mohl sledovat. Na ně umístíte
barevné kódy složené ze sekvence červených, zelených a modrých čtverečků. Ty robotovi určí směr, rychlost, spustí počítadlo nebo časovač, popřípadě mu dovolí předvést cool pohyby. Ozokódů, kterými dráhu můžete okořenit, existuje spoustu. A nebojte – nemusíte se je učit zpaměti. Jejich přehled můžete mít vy i děti neustále po ruce. Věnujete se malým dětem, pro které by i kreslení drah s barevnými kódy mohlo být obtížné? Chcete ušetřit množství spotřebovaného papíru?
Základní startovací kit můžete rozšířit o sadu magnetů, které je perfektně zastoupí. Další možností je vizuální programování v aplikaci či
online v Ozobot Blockly a Ozobot Editoru. V těchto intuitivních editorech mohou hlavně starší žáci řadit za sebou jednotlivé bloky s pohyby, zvuky, světelnými efekty, smyčkami a časovači a vytvářet přitom jejich unikátní kombinace. Složitost jednotlivých úkonů je přehledně
rozdělena do celkem 5 úrovní, aby si každý malý programátor mohl vybrat tu svou. Vaše originální programy pak nahrajete přímo do bota a necháte ho převést je v akci. Nově lze celé
prostředí editoru přepnout do jazyka Python a naučit studenty používat i tento programovací jazyk. Ať už zvolíte jakoukoliv metodu, procvičíte si své dovednosti tvořit posloupnosti, příkazy, pracovat s logikou a posilovat schopnost řešit problémy.
Portál výukových lekcí
Nejste si jisti, zda po vyčerpání přiložených aktivit dokážete sami vymyslet dost zajímavé a rafinované úkoly, které by děti s robotem Evo plnily? Buďte bez obav! K dispozici je vám
on-line knihovna lekcí pro vzdělávací instituce (v angličtině).
Lekce jsou označeny
podle náročnosti a zaměření a co je nejdůležitější, pravidelně přibývají další! Na
stránkách výrobce můžete mimo jiné stáhnout a vytisknout
připravená bludiště, závodní dráhy a přehled barevných kódů a příkazů. Dalším zdrojem inspirace vám bude fantastická
komunita pedagogů, kteří vyučují širokou škálu předmětů a sdílí vlastní nápady a plány. Ozobotí komunita je velmi aktivní a neustále se rozvíjí. Proto můžeme jen doporučit sledovat i
webináře pro učitele. O tom, jak šikovně využívají Ozoboty při výuce informatiky přední české školy Gymnázium Jana Keplera a Unicorn College, se můžete přesvědčit v tomto videu.
Co dál? Rozšiřte sadu o další chytré pomůcky
Startovací sada je skvělým výchozím bodem pro moderní výuku základů programování. Ale kam dál? Máme pro vás hned několik nápadů!
Ozobot STEAM sady
Oživit hodiny, jejichž látka mnohdy nahání dětem strach, vám pomohou také
Ozobot STEAM sady. S malým Evo se tak můžete vydat za poznáním
tajů vesmíru či osvětlení jednoduchých zákonů fyziky. K dispozici jsou vám sety věnované
sluneční soustavě,
oběhu Země kolem Slunce a
slunečním hodinám. Sada
Ozobot zkoumá houpačku pro změnu dětem vysvětlí princip páky a jednoduchých strojů.
Jedna sada zapojí skupinku až 4 žáků a můžete ji proto využít jako nástroj pro posílení dovedností spolupráce a vzájemné komunikace. Pro zodpovězení otázek na pracovním listě
studenti budou muset zapojit pozorovací schopnosti, tak analytické myšlení, které jim umožní situaci správně interpretovat. Samotné sestavení sad si od dětí vyžádá i určitou dávku
zručnosti, čímž opět přispěje k jejich celkovému rozvoji. Součástí všech sad jsou vždy připravené lekce, aktivity a faktografické karty. Další úkoly k plnění a nápady najdete na rovněž v online knihovně lekcí.
Ozobot Crawler
Crawler je jeden z posledních přírůstků do početné Ozobotí rodinky. Jde o
konstrukci nápadně připomínající šestinohého brouka, do jehož sedla malého robůtka posadíte. Crawler donutí studenty přemýšlet
nad rámec běžných pohybů Evo, dovolí jim naprogramovat jednotlivé končetiny v různých vzorcích a zblízka prozkoumat mechanickou souhru jednotlivých komponent.
3D printy
Máte 3D tiskárnu? Pak si můžete přímo
stáhnout, sdílet a tisknout vlastní příslušenství z
Ozobotí 3D CAD knihovny! Knihovna nabízí řadu bezplatných 3D tisknutelných návrhů pro rozšíření výuky STEAM s Evo.
Již teď máte k dispozici řadu modelů a další budou přibývat. Pro svého robota můžete například vytisknout pouzdro nebo helmu. Nechte ho si zasportovat, vytiskněte pro něj kuželky, či hokejku s pukem a uspořádejte s dětmi svůj vlastní turnaj. Využít můžete také návrhů na tisk vozíků, nejrůznějších barelů a jiných břemen, dokonce i lopaty bagru! S takovou výbavou proměníte bota v toho nejšikovnějšího pomocníka při stavbě vlastního městečka!
PSSST! Víme také o dalších fantastických produktech, na kterých Ozobot v současnosti intenzivně pracuje. A jen letmé nahlédnutí pod pokličku slibuje velké věci!
Shrnutí vlastností
Startovací sada nezbytných pomůcek pro začátek programování Ozobot Evo, 5 barevných fixů, soubor aktivit Podpora základní aplikace Ozobot Evo a dalších pro chytrá zařízení Propojení a programování v Ozobot Blockly/Editor Schválená školní pomůcka Ideální pro STEM moderní výuku Rozvoj logiky, kreativy a schopnosti řešení problémů Technické specifikace
Bluetooth Low Energy (dosah 9,14 m) Senzory přiblížení* Optické senzory* LED světla* Vestavěný reproduktor* Aktualizace firmwaru s novými funkcemi Možnost bezdrátového nabíjení Nabíjecí baterie LiPo (doba nabíjení 60 min.) *Programujte tyto a další funkce Evo pomocí aplikace Ozobot Blockly/Editor!
Obsah balení
1 Ozobot Evo 1 nabíjecí kabel 5 barevných fix Soubor aktivit Ochranné pouzdro na zip Rychlé návody a tipy v češtině
Ozobot ve výuce – portál o Ozobotech od Jednoty českých informatiků Přehled ozokódů Rychlé tipy, jak na Ozobota 1 (kalibrace, kreslení kódů a linií) Rychlé tipy, jak na Ozobota 2 (kalibrace, kreslení kódů a linií) Kalibrace Ozobota 7 základních tréninků pro seznámení se s Ozobotem Začínáme programovat v OzoBlockly Základní srovnání Ozobot Evo a Bit+ Externí odkazy:
Knihovna výukových lekcí pro učitele Portál Ozobot Classroom usnadňující STEM výuku Editor OzoBlockly Instruktážní videa na Youtube Herní zóna na Ozobot.com Recenze
iDNES.cz TEST: Maličký robůtek Ozobot následuje, co mu naprogramujete fixou
Již od roku 2012 malí robůtci z Kalifornie známí jako Ozoboti mění roli robotiky ve vzdělávání. Tento vzdělávací nástroj pro moderní STEAM výuku se pyšní mnoha oceněními z technologického i vzdělávacího prostředí. Na desítkách a dost možná už stovkách tisíc škol pomáhá učit žáky a studenty kódovat, ať s pomocí aplikací na obrazovce nebo zcela bez ní jen na základě čar fixami po papíře. Ozoboti inspirují mladé lidi k vývoji nových technologií, namísto jejích pasivního využívání. Pomáhají studentům si osvojit tolik potřebné kompetence, od použití prvních instrukcí přes řešení problémů až po vyspělé dovednosti, jakou je například programování v Pythonu. Propojují polytechnické obory a kreativní přístup s cílem rozvoje udržitelné budoucnosti.
A to nejlepší nakonec: technické řešení Ozobotů pochází z Česka. Tým mladých nadaných programátorů tak přispívá k modernizaci školství v mnoha zemích celého světa.
.
, ,